Ideeen en projekten voor kleuterscholen en kinderdagverblijven

Projektidee - Donatie aktie - Fundraising

Knutselen, spelen en nog veel meer - Dat is de dagelijks praktijk in Nederlandse kleuterscholen en kinderdagverblijven. Maar soms zijn de verantwoordelijken, ja, ook u, op zoek naar nieuwe ideeen zoals projecten die het dagelijkse kleuterleven een beetje afwisselender maken en ook educatieve voordelen bieden.


Bij SHUUZ bieden wij u een idee dat niet alleen variatie belooft, maar ook drievoudig duurzaam is: voor het milieu, voor uw kleuterschool en voor de vele mensen wereldwijd die profiteren van ons projectidee voor uw kleuterschool.


Wilt u meer weten? Lees verder - we leggen het geheel stap voor stap uit.


Kleuterschoolprojecten als speelse leeronderdelen

Wanneer onze kleintjes ter wereld komen, gaan ze vanaf moment 1 met grote ogen op ontdekkingsreis. Kleine kinderen leren de wereld intuïtief en op een speelse manier kennen door dingen na te bootsen en met al hun zintuigen te proberen ze te begrijpen.


Dicht bij het dagelijks leven als een belangrijke factor in projectideeën

Daarom zijn veel kleuterschoolprojecten ook op een speelse en alledaagse manier gecreeerd. Kinderen op jonge leeftijd ontwikkelen precies het gedrag en de karaktereigenschappen die hen hun hele leven lang zullen vormen. Des te eerder belangrijke themas zoals milieubescherming, armoede en de maatschappij zijn opgenomen in het onderwijs, des te meer steken ze er voor het leven wat van op.


Het bevorderen van emotionele intelligentie

Concreet betekent dit leren op een speelse en alledaagse manier, het bevorderen van sociale, emotionele en cognitieve intelligentie. Het natuurlijke spelinstinct en het nieuwsgierige karakter van kinderen maakt het voor projectmanagers als leuke taak om belangrijke onderwerpen de revue te laten passeren. Aan de andere kant is het voor de kinderen gemakkelijk om zich langer op één ding te concentreren als dit wordt bevorderd door deze natuurlijke stimulans. Een spannend kleuterschoolproject heeft daarom veel verschillende voordelen op veel verschillende niveaus.


De zin en het doel van projecten in de kleuterschool

In de afgelopen decennia is de kloof tussen de wereld van kinderen de werreld van de volwassenen groter geworden. Een fenomeen, dat zich in de technische terminologie ook wel "eilandproblematik" wordt genoemd - is ons verteld. Door de speciale programmas in "speciale omgevingen", die alleen voor kinderen zijn ontworpen, hebben kinderen minder primaire ervaring met de omgeving en de realiteit waarop ze geacht worden voorbereid te zijn. Omdat het verdere leven ook geen geïsoleerd eiland is, afgesneden van het vasteland, waarop slechts een klein spectrum aan vruchten, dieren en dus empirische waarden bestaat. In plaats daarvan moeten toekomstige generaties, meer nog dan wij, in staat zijn om te gaan met de grenzeloze informatie van een geglobaliseerde wereld in het digitale tijdperk. Als deze factoren worden vergroot door een hoge mediaconsumptie, ook van geïsoleerde, alleen voor kinderen bestemde inhoud, zal de ontwikkeling van communicatieve en sociale vaardigheden ernstig worden belemmerd.


Medezeggenschap & nabijheid komen tot leven door middel van deelname aan een project

Een project zoals deze dat wordt aangeboden in de kleuterschool is veelzijdig. Het is actiegericht, er wordt ervaring mee opgedaan, het heeft een leereffect in zich, werkt zelfstandig werken in de hand , en bevorderd medezeggenschap. Door de opvoeders en ouders te betrekken bij de projecten (met het SHUUZ-idee om kinderschoenen en schoenen voor volwassenen bij elkaar te verzamelen), wordt een positief rolmodel ontwikkeld. Door te imiteren en mee te doen verankeren kinderen ook een sociale eigenschap in hun eigen karakter.


Uitvoering van een project in de kleuterschool

In het algemeen is het raadzaam om kinderen zo vroeg mogelijk te betrekken bij de planning van een projectidee. In het geval van projecten die uitsluitend door de opvoeders worden gepland, moet de interesse voor een bepaald onderwerp meteen aan het begin worden gewekt. Dit is echter niet zo moeilijk bij zeer jonge kinderen - ze zijn van nature nieuwsgierig, in de zin van hebzucht naar nieuwe dingen. In een voorbespreking, bijvoorbeeld in een kringgesprek, kan men gemakkelijk eerdere ervaringen met een of meer onderwerpen begrijpen. Op basis hiervan kan dan een goede planning voor de uitvoering van het kleuterschoolproject worden uitgewerkt.


Wat maakt het Shuuz-projectidee zo interessant?

Het SHUUZ-aanbod voor kleuterscholen en kinderdagverblijven en KiTas biedt duurzame voordelen voor alle deelnemers. Te beginnen met de opgeruimde schoenenkast, dan te bedenken dat er vele mensen zoals kleine handelaren in ontwikkelingslanden door de opgeruimde schoenen kunnen overleven, kinderen (en volwassenen) in arme gebieden over de hele wereld profiteren van de voor hen goedkope maar kwalitatief zeer hoogwaardige schoenen, en niet te vergeten het voordeel voor ons ecosysteem - echt iedereen profiteert!


Wat gebeurt er met de oude schoenen die verzameld worden?

Zoals reeds gezegd, hebben we transparantie zeer hoog in het vaandel geschreven. Wij zijn op de goede weg: talloze kleuterscholen en particulieren in Nederland maken gebruik van onze diensten en zijn meer dan tevreden. Wij zijn trots op de opmerkingen en evaluaties die over ons geschrevan zijn.


Als waardevol handelsgoed waarmee andere mensen geholpen worden, mogen schoenen die te klein zijn of niet meer gedragen worden maar nog wel goed zijn voor een tweede ronde, niet weggegooid worden. Op plekken in huis waar deze minder geliefde schoenen liggen, liggen de schoenen ook zinloos en kunnen ze geen enkel doel dienen. SHUUZ daarentegen wil een actieve bijdrage leveren om van schoenen een nuttig handelsgoed te maken. Omdat kinderen tijdens hun groei veel schoenen in verschillende maten nodig hebben en deze meestal nog lang niet versleten zijn als ze al weer te klein geworden zijn, is het onderwerp kinderschoenen een van onze grootste speerpunten. Door het projectidee te implementeren, levert u een aanzienlijke bijdrage. Lees wat deskundigen voor ontwikkelingslanden te zeggen hebben over dit idee.


Fundraisingsprojekten kunnen de kassa van de kleuterschool een beetje spekken

Ideeen en projekten in de kleuterschool

In veel gevallen worden kleuterscholen gefinancierd uit openbare middelen. In dergelijke gevallen zijn de verantwoordelijke autoriteiten, de gemeenten respectievelijk de steden. Er zijn echter ook particuliere of non-profit organisaties die optreden als sponsor van kleuterscholen. Of het nu gaat om gemeentelijke of particuliere kleuterscholen, het ontbreekt vaak aan de financiële middelen om een aanbod voor de kinderen te creëren dat alle mogelijkheden van speels leren ter beschikking kan stellen. Met het projectidee van Shuuz heeft u zowel een financieel als een educatief voordeel. De opbrengst van de schoeneninzamelingsactie gaat rechtstreeks naar uw kleuterschool en dus naar de kinderen zelf.


U kunt het geld bijvoorbeeld hieraan uitgeven:

Als verantwoordelijke persoon of ouder van een kind weet je zeker het beste waar je het geld van het fondsenwervingsproject aan wilt besteden. Idealiter wordt de opbrengst gebruikt voor de aankoop van nieuwe spellen, apparatuur of meubilair. Maar ook uitstapjes met de kinderen, die ook weer als project kunnen dienen, zijn een verstandige investering.


Zo werkt SHUUZ als project voor uw kleuterschool:

Die Idee: SHUUZ für den Kindergarten

  1. Allereerst meldt u zich kostenloos en geheel vrijblijvend bij SHUUZ aan.

  2. In uw persoonlijk account heeft u de mogelijkheid om SHUUZ flyers te printen - natuurlijk ook kostenloos.

  3. Deze flyer geeft u aan de ouders van de kinderen om hen op deze manier te enthousiasmeren om de schoenenvoorraad eens uit te mesten.

  4. Verzamel alle te klein geworden kinderschoenen, (graag ook de schoenen van de ouders) om ze vervolgens op een centraal punt in de kleuterschool of kinderdagverblijf af te geven. De kinderen van de instelling, die deelnemen aan het project zorgen dat deze schoenen netjes in dozen worden verpakt. Natuurlijk kunt u dit ook zelf met uw kind voorbereiden (indien u genoeg schoenen bijelkaar heeft kunnen verzamelen (meer kilo schoenen per doos levert meer opbrengst per kilo)

  5. Verstuur de doos met schoenen, kostenloos (SHUUZ stuurt u per Email verzendlabels) toe - de opbrengst wordt nadat de schoenen in het sorteercentrum zijn geevalueerd, op uw account bijgeschreven.


De kerngedachte bij deze verzamelactie als projectidee is de zin erachter en het doel dat het project bediend:

  1. Dankzij de schoenen die de kinderen in hun kleuterschool hebben ingezameld, hebben gecertificeerde winkeliers over de hele wereld de mogelijkheid om in hun eigen levensonderhoud en dat van hun gezinnen te voorzien door gebruikte schoenen te verhandelen.

  2. De detailhandelaren verkopen de gebruikte, nog steeds draagbare schoenen aan gezinnen met kinderen die zich geen goede schoenen tegen normale prijzen kunnen veroorloven. Veel van de kinderen in de derde wereld worden zelfs op blote voeten gedwongen om het vaak moeilijke dagelijkse leven onder de knie te krijgen. Zelfs onder de verarmde plattelandsbevolking in Siberië brengen nieuwe (gebruikte) schoenen die de gevoelige voeten van kinderen warm houden een glimlach op hun gezicht.

  3. Overigens beschermt het inzamelen van de schoenen ook ons milieu: elk kledingstuk en dus ook elke schoen die niet in de vuilnisbelt belandt, is een ontlasting.


Dit project heeft twee belangrijke uitgangspunten, die als themas in dit kleuterschoolproject kunnen worden opgenomen: Milieuontlasting en armoede. Twee onderwerpen die van groot belang zullen zijn in het toekomstige denkbeeld van de kinderen. Vooral omdat onze kleintjes later nog meer te maken krijgen met grondstofbesparende maatregelen en grondstofschaarste. In het ideale geval zijn het onze kinderen die onze wereld tot een betere plek maken en het voortbestaan van de mensheid veiligstellen. Alleen als we de factoren van armoede begrijpen en beseffen dat we zelf meestal beter af zijn dan we denken, kunnen we bewust en met dankbaarheid omgaan met grondstoffen en proberen om armoede duurzaam te bestrijden. Informeer in het project op speelse wijze over de mogelijkheden van milieuontlasting en probeer de persoonlijke betekenis voor de kinderen duidelijk te maken.


Door het alledaagse en speelse aspect van het verzamelen, heeft u talrijke mogelijkheden om dit projectidee individueel te integreren in het dagelijkse ritme op de kleuterschool. Onze gelinkte media-artikelen en andere achtergrondinformatie helpen u ook bij de uitvoering van het project.


De opbrengst doneren

Met een donatie van de opbrengst van de schoeninzamelingscampagne brengt u de maatschappelijke waarde van het idee van het kleuterschoolproject tot het uiterste. Zodra het bedrag op uw rekening is bijgeschreven, kunt u het zelf gebruiken of schenken aan één van de deelnemende non-profit organisaties. We vinden: Uw kleuterschool is het waard en heeft het geld verdiend! Maar als u toch nog meer goeds wilt doen, geven wij u graag een paar ideeen. Een donatie uit de opbrengst van uw schoeneninzamelingsactie in de kleuterschool komt ten goede aan verenigingen zoals: Artsen zonder Grenzen, het Nederlandse Kinderfonds, het kinderkankerbestrijdings fonds, de Nederlandse hartstichting en nog veel meer. U bent volledig vrij in de keuze van de ontvanger van uw donatie - transparantie heeft bij ons een hele hoge prioriteit.


Het idee voor het project: schoenen verzamelen als groepswerk

Tip: Laat de kinderen beslissen welke organisatie of vereniging de donatie ontvangt - in overeenstemming met bijvoorbeeld de doelstellingen van projecten in kinderinstellingen. Daarnaast kunt u de kinderen een fundamentele vrijheid geven om te beslissen of ze het geld zelf gebruiken of dat ze de opbrengst van het project doneren.


We vinden het altijd verbazingwekkend dat kinderen, meer dan volwassenen, bereid zijn om hun eigen voordeel op te geven als ze iemand kunnen helpen die meer aandacht nodig heeft dan zichzelf. Het project omvat de communicatie van de nodige feiten, op basis waarvan de kinderen tot hun eigen mening en later tot hun eigen beslissing kunnen komen. Dit gebeurt door een intensieve betrokkenheid bij de indrukwekkende onderwerpen - in dit geval milieu, kinderarmoede, derde wereld, enz. - en de kinderen krijgen de kans om hun eigen beslissingen te nemen.


Groepsoverschrijdend projectwerk

Op dit punt is bijvoorbeeld de indeling in verschillende groepen nuttig. Afhankelijk van de grootte en het aantal kinderen zijn de kleuterscholen al "ingedeeld" in verschillende groepen. Met ons aanbod kunt u een groepsproject starten waarbij een groep zelf beslist om de opbrengst van de inzamelingsactie aan een heel bijzondere instelling te schenken en uit te zoeken waarom het tot deze beslissing is gekomen. Een andere groep kinderen kan een groter doel zien in het schenken van de opbrengst aan een ander goed doel. Een andere groep zou de opbrengst willen behouden en nieuwe spellen willen kopen.


Als projectleiders kunnen docenten hier nu een democratisch proces in gang zetten. Het doel van het project zou dan ook kunnen zijn dat de kinderen niet collectief te laten beslissen over het gebruik van de opbrengst, maar in plaats daarvan de opbrengst van de schoeneninzamelingscampagne te splitsen: De opbrengst van groep A gaat bijvoorbeeld naar liefdadigheidsinstelling X, waarvoor de kinderen binnen hun groep zelf hebben besloten. De opbrengst van de ingezamelde schoenen van groep B wordt daarentegen gebruikt voor de aankoop van nieuwe buitenspeeltoestellen. Groep C heeft erkend dat faciliteit Y dringend een donatie nodig heeft en legt ook aan de andere groepen uit hoe het tot deze beslissing is gekomen - en zo verder.


Op deze manier worden naast sociale en karaktereigenschappen ook de communicatieve vaardigheden versterkt en eindigt het project volledig in lijn met ons idee, waar alle betrokkenen baat bij hebben.


Viele Menschen auf der Welt können sich keine oder nur minderwertige Schuhe leisten. Helfen Sie Händlerfamilien, Ihre Existenz zu sichern und Käufern, gut und günstige Schuhe zu bekommen.

Nu kostenloos aanmelden en meedoen!


Dit zeggen anderen over SHUUZ


Kindertagesstätte "4 Jahreszeiten"

"Omdat de opbrengst altijd rechtstreeks naar ons kinderdagverblijf gaat en de eigen kinderen dus de begunstigden zijn, zijn de ouders zeer bereid om schoenen te doneren. Door mond-tot-mondreclame werden andere mensen uit de stad zich bewust van de campagne en brachten ook hun schoenen naar de kwekerij. Onder hen waren veel oude mensen die hele tassen vol goede schoenen schonken voor de SHUUZ verzamelactie."


Marita Bachmann, Leiterin, Kindertagesstätte "4 Jahreszeiten", Dommitzsch


Kindergarten St. Martin in Mettlach-Tünsdorf

"Onze instelling heeft dankzij SHUUZ een zeer effectieve en betrouwbare bron van inkomsten ontdekt. Het succes van onze eerste SHUUZ verzamelactie was enorm. Veel schoenen werden aan onze kleuterschool geschonken. Al na een paar weken werden we door de ouders gevraagd om deze actie te herhalen, omdat de schoenen alweer te klein en opnieuw uitgemest waren. We hopen dat de mensen ons ook in de tweede campagne weer zo goed meehelpen."


Tanja Broßette, Elternausschuss, Kindergarten St. Martin, Mettlach-Tünsdorf


Kita Marie Juchacz im brandenburgischen Wriezen

"Ik zou SHUUZ te allen tijde aan andere instellingen aanbevelen. Enerzijds geeft het project het dagelijks leven nog meer afwisseling voor de kinderen en medewerkers, anderzijds vervult het een aantal zinvolle doelen: namelijk voor het milieu, voor mensen in armere regios van de wereld en voor ons kinderdagverblijf."


Peter Küster, Leiter, Kita Marie Juchacz, Wriezen


SHUUZ Sammelstelle KITA St. Alfons

„We hadden een superleuk contact met de initiatiefnemers van SHUUZ, alles werkte perfect. Het was grappig om te zien welk type schoenen de mensen nog in huis hadden en tijdens de verzamelcampagne bij elkaar kwamen - sommige van hen hadden nog exemplaren uit de jaren tachtig.“


Meike Sörensen, Vorstandsmitglied, Förderverein der Katholischen KITA St. Alfons, Berlin


Om nog meer ervaringen van verzamelpunten over Shuuz te lezen klik hier.


SHUUZ is het eenvoudige en duurzame concept voor uw instelling (bijvoorbeeld scholen, kleuterscholen, kinderdagverblijf, kinderopvang, verenigingen, enz).

Verdere informatie en achtergronden vindt u in onze achtergrondinformatie. Als u nog vragen heeft, vindt u zeker het juiste antwoord onder vragen en antwoorden zeker een antwoord op uw vragen. Daarnaast staan wij tot uw beschikking per e-mail. Hier vindt u alle contactgegevens.


Met het projectidee van SHUUZ start u een duurzaam en gratis fondsenwervingsproject in uw kleuterschool of kinderdagverblijf. Als u nog niet helemaal overtuigd bent, willen wij u graag de vele voordelen van het idee in beknopte vorm op een rij zetten:

1. De kinderen in uw kleuterschool leren op een speelse manier met grondstoffen om te gaan!

De kinderen in uw kleuterschool leren op een speelse manier met grondstoffen om te gaan! Profiteer van het aanbod om de kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met het thema grondstoffen en recycling. Al op jonge leeftijd worden gedragspatronen op een duurzame manier vormgegeven. Dit betekent dat een vroegtijdig inzicht in de zorgvuldige omgang met recycling en milieubescherming een duurzaam bewustzijn kan creëren waar ieder individu in onze samenleving van profiteert. Bovenal zijn het de kinderen zelf die we een gelukkige toekomst wensen met een gezond ecosysteem en een intacte omgeving. Op onze website vindt u meer informatie en links naar media-artikelen die als achtergrondinformatie zullen dienen voor de uitvoering van het project. Meer informatie zoals links met mediaartikelen, die u bij de doorvoering van het project als bijvoorbeeld achtergrondinformatie kunt gebruiken.


2. Door bij SHUUZ mee te doen, u kansarmen over de hele wereld!

Door bij SHUUZ mee te doen, helpt u kansarme mensen over de hele wereld! De schoenen komen ten goede aan mensen en gezinnen met kinderen over de hele wereld die er financieel niet goed aan toe zijn. Aan de ene kant leven serieuze kleine handelaren in Afrika van de handel in schoenen en kunnen zo voor zichzelf en hun gezinnen zorgen - aan de andere kant krijgen de ontvangers van de schoenen de kans om het vaak moeilijke dagelijkse leven een beetje gemakkelijker en gezonder te maken, door stevige schoenen tegen de laagste prijzen te kunnen kopen. Terwijl goed bewaarde casual schoenen meestal hun weg naar Afrika vinden, landen er bijvoorbeeld stevige laarzen in Roemenië. Warme winterschoenen worden vaak tegen zeer lage prijzen verkocht in arme gebieden van Siberië.


3. De opbrengst van het project gaat direct naar de kassa van uw kleuterschool!

Gebruik dit projectidee als bron van inkomsten om aankopen te doen voor uw kleuterschool: Of u nu nieuwe spelletjes of boeken voor de kinderen nodig heeft of weer samen op reis gaat - het SHUUZ-aanbod is een serieuze bron van inkomsten voor uw kleuterschool.


GRATIS, NIET-BINDEND & DRIEVOUDIG DUURZAAM!!

Honderden kleuterscholen in Duitsland zijn al zeer tevreden over het aanbod van SHUUZ en hebben uitstekende ervaringen met dit project. Als u ook wilt deelnemen, schrijf u dan vandaag nog in.. Dit is niet alleen volledig gratis, maar ook volledig vrijblijvend. Het beste van alles: Nadat het "verzamelen van schoenen" zich heeft verspreid en zich in de kring van de ouders heeft gevestigd nadat het project voor het eerst is uitgevoerd, profiteert u op de lange termijn van het idee zonder dat u het project hoeft te "herstarten". De volgende keer dat u de te kleine kinderschoenen schoonmaakt, komen ze weer in uw kleuterschool terecht, net als de opbrengst. Het idee van het SHUUUZ-fondsenwervingsproject in de kleuterschool is daarom op drie manieren duurzaam: voor het milieu, voor uw kleuterschool en voor de vele mensen wereldwijd die blij zijn met de nog steeds draagbare, goedkope schoenen.


Hartelijk dank voor uw deelname - Doe iets goed met gebruikte schoenen