Vragen en antwoorden over SHUUZ en het inzamelen van oude schoenen

Shuuz is het innovatieve en unieke oude-schoenen-inzamel-systeem dat de doordragers van oude schoenen, het milieu en ook de doneerders iets goeds doet. Mochten er nog vragen zijn, dan wil Shuuz deze graag helder en inzichtelijk beantwoorden. Op deze pagina vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen. En als u niet vindt wat u zoekt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via contact.

Hier vindt u de meest gestelde vragen over....

SHUUZ - Iets goeds doen met gebruikte schoenen

SHUUZ en oude schoenen:

  • Welke schoenen kunnen aan SHUUZ verstuurd worden?

  • Wat gebeurt er met de schoenen die via het project SHUUZ ingezamelt worden?

  • Belasten gebruikte schoenen de regionale schoenenindustrie?

Meer FAQs in deze Rubriek


SHUUZ - Iets goeds doen met gebruikte schoenen

Aanmelding en deelname:

  • In welke staat mogen de schoenen zijn om ze bij SHUUZ te kunnen inleveren?

  • Wij hebben een verkeerd adres opgegeven. Hoe kunnen we dit aanpassen?

Verdere FAQs in deze rubriek


SHUUZ - Iets goeds doen met gebruikte schoenen

Inzamelen en versturen:

Verdere FAQs in deze rubriek


SHUUZ - Iets goeds doen met gebruikte schoenen

Afrekenen en uitbetalen:

  • Wat krijg ik nog voor de schoenen die ik heb ingezameld?

  • Wanneer zie ik dat mijn zending is aangekomen en wanneer krijg ik daarvoor de opbrengst uitbetaald?

  • Ik heb minder kilogram uitbetaald gekregen als dat wat ik gewogen heb. Waarom?

Verdere FAQs uit deze rubriek


Hoe werkt Shuuz in de praktijk? We laten u kennismaken met de tips en trucs van succesvolle deelnemers. Over hoe u een duurzame en opbrengstgevende schoeneninzamelingsactie kunt uitvoeren: best practices - succesvolle acties



Over SHUUZ en oude schoenen


  • Hoe werkt SHUUZ?

  • Wie profiteert van SHUUZ?

  • Waarom gaat maar zo een klein percentage van de herbruikbare schoenen naar Nederland zelf?

  • Wat is het verschil tussen SHUUZ en andere inzamelacties?

  • Kunnen al lopende verzamelacties met SHUUZ koopereren?

  • Kan ik zelf aangeven waarheen ik wil dat de door mij ingeleverde schoenen heen gaan?

  • Waarom geven mensen in Afrika de voorkeur aan gebruikte schoenen boven "China producten"?

  • Hoe creëren oude schoenen, banen in Nederland en banen in de landen waar de schoenen naartoe gaan?

  • Waarom worden de schoenen verkocht en niet weggegeven?

  • Is het transport van gebruikte schoenen dan niet schadelijk voor het milieu?

  • Is het dragen van gebruikte schoenen schadelijk voor (kinder)voeten?

  • Wat is het alternatief voor het exporteren van gebruikte schoenen?






Alles over de aanmelding en deelname


  • Wie kunnen er aan SHUUZ deelnemen?

  • Wat kost de deelname bij SHUUZ?

  • Heeft Shuuz deelnamevoorwaarden?

  • Moet je je persé bij Shuuz aanmelden om mee te kunnen doen?

  • Hoe kan ik me bij SHUUZ aanmelden?

  • Waarom moet ik me bij SHUUZ schriftelijk aanmelden?

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens bij SHUUZ?

  • In welke landen loopt het project SHUUZ?

  • Wat is het SHUUZ gebruikersaccount?

  • Hoe worden de gegevens in het SHUUZ gebruikersaccount beschermd?

  • Ik heb geen printer. Kunt u mij een pakketzegel per post toezenden?






Verzamelen en verzenden


  • Wat voor schoenen mogen aan SHUUZ worden verstuurd?

  • Neemt Shuuz ook orthopedische of op maat gemaakte schoenen aan?

  • Moeten de schoenen reeds gedragen zijn?

  • Hoe komen de schoenen van de verzamelaar naar SHUUZ?

  • Stelt SHUUZ inzameldozen ter beschikking?

  • Waarop moet ik letten bij het verpakken van de dozen?

  • Waar kunnen we de volle dozen afgeven?

  • Hoe zwaar mag een volle doos met schoenen, maximaal wegen?

  • Welke afmetingen mag een doos hebben?

  • Wat moet ik doen, als ik meer schoenen wil verzenden als die hoeveelheid die in 1 doos passen?

  • Kunnen volle dozen ook door DHL worden afgehaald?

  • Is het verzenden van dozen met oude schoenen schadelijk voor het milieu?

  • Hoe kom ik erachter of mijn pakket al bij het sorteercentrum is aangekomen?

  • Waarom kunnen pakketzegels niet per telefoon of per E-Mail aangevraagd worden?






Alles over de opbrengst en de uitbetaling


  • Is de opbrengst per kilogram altijd gelijk, ongeacht de hoeveelheid schoenen die ik heb verstuurd?

  • Wat gebeurt er met het geld, dat de inzamelaar via Shuuz krijgt?

  • Hoe kan ik een goed doel of instelling als ontvangende partij aandragen?

  • Kunnen volle dozen zonder eigen gebruikersaccount of aanmelding ook worden verstuurd?

  • Door mij ingezonden schoenen werden niet vergoed, hoewel ze naar mijn mening nog steeds draagbaar waren. Waarom?

  • Ik heb meerdere pakketten tegelijk verstuurd. Ze werden niet allemaal op dezelfde datum uitbetaald. Waarom?

  • Worden reeds bij het sorteercentrum aangekomen dozen direct uigebetaald?

  • Waar geef ik mijn bankgegevens aan?






Verschil tussen een persoonlijk gebruikersaccount en het schoenendonateur gastgedeelte


U meldt zich altijd met uw verzamelnummer aan. En voor het aanmelden als gast, voert u eenvoudigweg uw postcode in. Voor uw gebruikersaccount moet u in verband met de veiligheid uw persoonlijke password gebruiken.
Funktie Schoendonateur als gast Persoonlijk gebruikersaccount
Pakketzegels aanvragen
Opbrengsten bekijken
(Adres-)gegevens aanpassen
Opbrengst uitbetalen of doneren
Verzenddetails bekijken
Inzamelactie of goed doel voorstellen
Doneerknop integreren
Uitbetalingsdocumenten downloaden


Vragen en antwoorden over SHUUZ en het inzamelen van oude schoenen