Dr. Cesare N. Aspes

Dr. Cesare N. Aspes l Afrika-Expert en lid van de SHUUZ adviesraad - oude schoenen weggooien

SHUUZ: Hallo meneer Dr. Aspes. Hoe gaat het met de verkoop van kruiden en fruit?

Aspes: Het zakendoen is de laatste tijd erg slecht verlopen. Er zijn een paar factoren die niemand kan beïnvloeden, bijvoorbeeld de klimatologische omstandigheden. Door de lange droge periode verloren we ongeveer 70 procent van onze oogst. Maar afgezien van het inkoopprobleem kunnen we niet klagen. Want de markt voor hoogwaardige kruiden en fruit is nog steeds zeer gezond.


SHUUZ: Wat betekent "eerlijke handel" voor u "Fair Trade"?


Aspes: Als ondernemer en producent van landbouwproducten is dit voor ons een zeer belangrijk aspect. Hoewel we er economisch gezien geen voordelen aan ontlenen, is eerlijke handel voor mij belangrijk vanwege mijn sociale verplichting.


SHUUZ: Voordat je met "Mace Foods Limited" als consultant voor verschillende bedrijven en organisaties in Afrika werkte. Hoe zou u uw werk op dat moment omschrijven?

Aspes: Al 25 jaar adviseer ik middelgrote industriële bedrijven over ontwikkelingsstrategieën en projectplanning. Al met al was ik onderweg in 17 Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara. Ik heb de langste tijd in Oost-Afrika doorgebracht, vooral in Kenia.


SHUUZ: Wat is uw relatie met Afrika en Afrikanen?


Aspes: In principe zeer positief, maar met een kritische afstand. Daar is een reden voor: in de vele decennia van ontwikkelingshulp hebben de Afrikanen geleidelijk aan van de geïndustrialiseerde landen geleerd hoe corruptie werkt. Vandaag de dag zijn de besluitvormers van de meeste Afrikaanse regeringen corrupt. Corruptie is daar vandaag de dag een functionerend onderdeel van het systeem. Maar dat verandert niets aan het feit dat mijn relatie met de mensen en vele zakenpartners daar zeer goed is.


Dr. Cesare N. Aspes in gesprek met SHUUZ Public Relations Officer Christian Sujata

(Afbeelding: Afrika-expert Dr. Cesare N. Aspes in gesprek met SHUUZ Public Relations Officer Christian Sujata)


SHUUZ: Wat zijn de verschillen tussen uw Afrikaanse en Europese zakenpartners?

Aspes: Gebaseerd op de oude Afrikaanse traditie heeft de Afrikaan altijd een positieve houding tegenover het leven. Hij is altijd bijzonder vriendelijk en respectvol tegenover zijn zakenpartners. Vooral oudere zakenpartners krijgen een bijzonder hoge waardering. Maar met andere kwaliteiten, die nog belangrijker zijn in het bedrijfsleven, trekken Afrikanen de aandacht op een negatieve manier. Hun grootste probleem is hun onbetrouwbaarheid. Correspondentie is traag, e-mails of zakelijke brieven worden niet beantwoord, belangrijke documenten worden niet afgeleverd of verloren en afspraken worden niet nagekomen. Minstens driekwart van mijn westerse zakenpartners heeft tot gevolg gehad dat ze geen zaken meer doen met Afrika. Een belangrijk onderdeel dat hiervan is uitgesloten is de export van gebruikt textiel en andere producten.


SHUUZ: Hiervoor is er regelmatig kritiek dat de export van tweedehands textiel naar Afrika slecht is voor de locale winkeliers, handel en lokale mensen....


Aspes: Ik vind dit verkeerd en te kortzichtig. De lokale industrie is er nooit in geslaagd om een redelijke en toereikende productie tot stand te brengen. Hiervoor zijn een aantal redenen te noemen:
De industriële ondernemingen die overwegend in handen van de staat waren, werden meestal slecht beheerd. Ze hadden te lijden onder grote tekortkomingen in het management, te weinig marktoriëntatie en productinnovatie, evenals wijdverspreide corruptie op alle niveaus - van managers tot gatekeepers. Overbezetting zorgde voor verdere kosten. Tegelijkertijd was er een gebrek aan gekwalificeerd, gespecialiseerd personeel, wat leidde tot een gebrek aan gebruik van technische mogelijkheden en een lage productiviteit. Een andere reden was de te hoge vaste kosten, vooral voor het management, dat voor een hele reeks extra diensten moest betalen.
De Afrikanen hadden dus geen andere keuze dan zich te wenden tot tweedehands goederen en deze te integreren in hun dagelijks leven. In al die jaren heb ik nog nooit meegemaakt dat mensen bedenkingen hebben bij geïmporteerd gebruikt textiel. Integendeel:


De handel in gebruikte schoenen is niet de reden waarom er in ontwikkelingslanden nauwelijks schoenenindustrie is

(Bild: "Nach langen Jahren in Afrika und meinen weitreichenden Erfahrungen mit der dortigen Wirtschaft als Experte und Berater kann ich vehement unterstreichen, dass der Handel mit gebrauchten Schuhen keine Ursache für das Fehlen einer regionalen Schuhindustrie darstellt.")

.

SHUUZ: Maar je kon ook textiel uit Afrika kopen?


Aspes: Nieuwe goederen die in Afrika worden geproduceerd, kost de locale bevolking vijf tot vijfentwintig keer meer dan geïmporteerde tweedehands goederen. Met andere woorden, het is gewoonweg onbetaalbaar voor de meeste Afrikanen. Dankzij de introductie van de gebruikte textielmarkt hebben duizenden mensen toegang gekregen tot redelijke en betaalbare kleding.


SHUUZ: Geldt dit ook voor schoenen?


Aspes: Voor schoenen nog meer, want er zijn maar weinig industriële schoenenfabrikanten in grote delen van Afrika. Ik heb met eigen ogen gezien hoe in de jaren 90 de mensen in sommige Afrikaanse dorpen nog steeds voornamelijk op blote voeten rondliepen of zelfgemaakte schoenen van autobanden droegen (zie foto). Dit is fundamenteel veranderd sinds er genoeg gebruikte schoenen zijn geïmporteerd.


SHUUZ: Wat zou er gebeuren als de gebruikte schoenen er niet waren?


Aspes: Nou, er is geen lokale schoenenhandel die dit verlies zou kunnen opvangen. Het bestaande schoenhandwerk zou te klein zijn en, zoals gezegd, de schoenen die daar worden geproduceerd zouden voor de meeste Afrikanen onbetaalbaar zijn. Mensen zouden weer op blote voeten lopen.


SHUUZ: Kunt u ons eindelijk vertellen wat u van Shuuz vindt?

Aspes: Ik zie het project zeer positief. De export van gebruikte schoenen naar Afrika, zoals Shuuz doet, zorgt ervoor dat zelfs mensen die zich deze anders niet zouden kunnen veroorloven, zich redelijke schoenen kunnen veroorloven.


SHUUZ: Dr. Aspes, bedankt voor het gesprek met ons.